پیشگیری از کروناویروس در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز/ 13 اسفند
.
برگزاری نشست کمیته بحران با محوریت پیشگیری از بیماری کووید19 در بیمارستان قلب الزهرا(س)
نشست کمیته بحران با موضوع پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و نحوه
توزیع منطقی وسایل حفاظت فردی در بیمارستان قلب الزهرا(س) با حضور مسوولان این
بیمارستان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بیمارستان خیریه قلب الزهرا(س)، مدیر این
بیمارستان گفت: در این نشست ضمن بررسی مجدد پروتکل وزارت بهداشت در مواجهه با
موارد مشکوک به بیماری کرونا، تاکیدات لازم برای استفاده بهینه از وسایل ایمنی
نظیر ماسک، دستکش، گان، شیلد و در صورت لزوم ارائه آموزش به کارکنان در این خصوص،
انجام شد.
دکتر «مهدی ماهر» با تاکید بر اهمیت سلامت کارکنان این
بیمارستان، افزود: توزیع ایمن، عادلانه و معقول ماسک، وسایل ضدعفونی، فرایند
گندزدایی و ضد عفونی سطوح، اجسام، وسایل و تجهیزات مستقر در بیمارستان از جمله
موارد مطرح شده در این نشست به شمار می رود.
او ادامه داد: در این نشست مقرر شد مسوولان
تمامی بخش ها ضمن پیگیری ارتقای شرایط بهداشتی واحد، گزارش وضعیت بهداشتی خود را
در نشست های بعدی این کمیته مطرح کنند./105
شهر اردکان برای پیشگیری از کروناویروس
رییس شبکه بهداشت و درمان سپیدان از ضدعفونی شهر اردکان به
همت شهرداری و با نظارت کارشناسان بهداشت این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان سپیدان، مهندس «سیاوش
کریمی» با اشاره به تامین و تحویل مواد ضدعفونی کننده به شهرداری، گفت: همچنین ضدعفونی
شهر با دستگاه ها و ماشین آلات خدمات شهری نیز به صورت گسترده انجام شد.
او افزود: شهروندان باید تلاش کنند از تردد غیرضروری در
شهر خودداری کنند تا همگی با کمک هم، یک شرایط ایمن و بهداشتی را برای شهرستان
سپیدان رقم بزنیم./102
های قیروکارزین
در راستای اجرای مصوبات کمیته سلامت و امنیت غذایی شهرستان
قیروکارزین، ادارات و بانک های شهر قیر با مواد ضدعفونی کننده سطوح، گندزدایی شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قیروکارزین، سرپرست
شبکه گفت: با هدف پیشگیری از بروز و شیوع بیماری کرونا، حدود پنج هزار مترمربع
از اماکن عمومی با مشارکت بسیج ناحیه مقاومت سپاه قیروکارزین و تامین دستگاه سمپاش
از سوی تیپ المهدی(عج) جهرم، ضدعفونی شد.
«عبدالصمد خسروانی» افزود: ضدعفونی سایر اماکن عمومی در دیگر شهرهای زیرمجموعه
شهرستان نیز بر اساس برنامه زمان بندی انجام می شود.
او اضافه کرد: در این طرح شبکه بهداشت و درمان، بیمارستان امام محمد
باقر(ع)، مسجد امام حسین(ع)، جهاد کشاورزی، گردان عاشورا، سازمان تبلیغات اسلامی،
دادگستری و بانک های ملت، ملی، کشاورزی، صادرات، سپه، مسکن، مهر اقتصاد، ایران
زمین، محوطه های عمومی بازار و خیابان 17 شهریور ضدعفونی شدند.
خسروانی ادامه داد: در صورت همراهی و مشارکت سایر ادارات و متولیان
اماکن عمومی این اماکن نیز ضدعفونی می شوند./102
عملیات شست و شو و گندزدایی خیابان ها و معابر شهری برای پیشگیری از ویروس کرونا در
فیروزآباد
با حضور فرماندار، شهردار و اعضای کارگروه مبارزه و
پیشگیری از ویروس کرونا در شهرستان فیروزآباد، عملیات شست و شو و گندزدایی خیابان
ها و معابر شهری این شهرستان انجام شد.
به گزارش روابط
عمومی شبکه بهداشت و درمان فیروزآباد، رئیس مرکز بهداشت این شهرستان گفت: در
راستای مصوبات کارگروه مبارزه با ویروس کرونا، مرحله نخست عملیات گندزدایی و
ضدعفونی اماکن عمومی از جمله بوستان ها، سرویس های بهداشتی، آرامستان ها، وسایل
نقلیه، خودروهای عمومی، خیابان ها و معابر برای مقابله با ویروس کرونا، با وسایل و
پهپادهای سمپاش انجام شد.
«بهادر
قهرمانی» افزود: محدود کردن تردد شهروندان در مسیرهای شهری و خودداری از پارک
خودروها در حاشیه خیابان ها، به عوامل اجرایی کارگروه مبارزه با ویروس کرونا در
این زمینه کمک می کند./102
آوری قلیان با هدف پیشگیری از بیماری کرونا در شهرستان کوار
با حضور تیم
بازرسی واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان، اداره
صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و نیروی انتظامی، تمام قلیان های سطح شهرستان کوار
در راستای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا جمع آوری شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان کوار، رییس شبکه
با اعلام این خبر گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا و انتشار اطلاعیه ممنوعیت فعالیت
قلیان سراها، در بازدید ضربتی از اماکن تهیه و توزیع مواد خوراکی و اماکن عمومی
شامل سفره خانه ها، رستوران ها، کافه ها و چایخانه ها، ضمن جمع آوری قلیان ها از
این اماکن، هشدارهای لازم در خصوص رعایت مسائل بهداشتی به 10 واحد صنفی داده شد.
دکتر «سید علی شمس نیا» اضافه کرد: عرضه قلیان از گذشته
ممنوع بوده است و اکنون با جدیت بیشتری پیگیری میشود و کارکنان بهداشت محیط با
مشارکت ارگان های مرتبط، با رستوران ها، کافی شاپ ها و مراکز ثابت عرضه قلیان
برخورد می کنند.
او به متصدیان چایخانه ها و مراکز عرضه قلیان توصیه کرد: با
بازرسان بهداشت محیط در این زمینه به نحو مطلوب همکاری داشته باشند، در غیر این صورت
با توجه به مصوبات قانونی این طرح، پرونده آنها به مراجع قضایی ارجاع می شود.
شمس نیا از شهروندان خواست در این زمینه با شبکه بهداشت و
درمان همکاری کنند و در صورت مصرف و عرضه موضوع را به سیستم بهداشتی و ارگان های مرتبط
گزارش دهند./102
کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهید پیرویان
کازرون از تعطیلی دو واحد صنفی عرضه کننده قلیان در این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کازرون،
«محمد احمدی» گفت: در راستای پیشگیری از شیوع کروناویروس در این شهرستان، دو واحد
صنفی عرضه کننده قلیان و مواد دخانی از سوی بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت شهید
پیرویان با مشارکت دایره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی، تعطیل شد.
او با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری های ویروسی از فردی
به فرد دیگر با استفاده از قلیان مشترک زیاد است، به شهروندان توصیه کرد: در صورت
مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، موضوع را در تماس با سامانه تلفنی 190 رسیدگی به
شکایات بهداشتی گزارش دهند./102
آباد
کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان اقلید
از اجرای طرح ضربتی نظارت بر واحدهای صنفی در زمینه رعایت بهداشت برای مقابله با
شیوع بیماری کرونا خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اقلید، مهندس «سعید
رضوان دوست» گفت: در این طرح ضمن بازدید از ادارات، بانک ها، اصناف، اغذیه فروشی
ها و مرکز خدمات جامع سلامت شهری حسن آباد، مطالبی در زمینه رعایت بهداشت مواد
غذایی، نحوه مراقبت و پیشگیری از بیماری کرونا و نحوه صحیح شست و شوی دست آموزش
داده شد.
او با اشاره به حضور کارشناسان این شبکه در مرکز خدمات جامع
سلامت شهری اقلید، از ضدعفونی و گندزدایی محوطه ساختمان این مرکز خبر داد.
کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان اقلید
افزود: در بازدید از اغذیه فروشی ها نیز مقداری رنگ غیرمجاز کشف و معدوم شد.
رضوان دوست اضافه کرد: طرح ضربتی بازدید از واحدهای صنفی به
صورت تدریجی در تمام شهرستان اقلید انجام می شود.
در پایان این طرح، کلاس آموزشی پیشگیری از کرونا با حضور
کارکنان راهنمایی و رانندگی، شورای شهر و شهرداری حسن آباد برگزار شد./102
اصناف شیراز
آموزش مهارت مدیریت استرس در زمینه بیماری کرونا برای افزایش
آگاهی عموم نسبت به مدیریت و کنترل استرس در مقابله با بیماری کرونا در قالب تیم
های سیار اجرا شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهدای والفجر، کارشناس
واحد بهداشت روان این مرکز گفت: استرس مجموع واکنش های جسمی، روحی روانی، ذهنی و رفتاری
است که انسان در برابر عوامل درونی یا بیرونی که بر هم زننده ثبات و تعادل طبیعی اوست
نشان می دهد و بیشتر ما وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری روبرو می شویم مانند
مواجهه یا همه گیری ویروس کرونا یا احساس کنترلی روی شرایط را نداریم و اوضاع برایمان
غیر قابل پیش بینی می شود، دچار استرس می شویم.
«سیمین تاج دهقانی» افزود: برای افزایش روحیه عموم و راه های
مقابله با استرس های ناشی از اینگونه حوادث، کارشناسان بهداشت روان با مراجعه به
ادارات و اصناف سطح شهر، مهارت های مقابله با استرس را به افراد آموزش دادند./105
در آیین معارفه معاون
جدید بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان فراشبند تاکید شد: همکاری بیش از پیش
کارشناسان بهداشتی با معاون جدید بهداشتی برای ریشه کنی کرونا
در آیینی که با حضور رییس
و کارکنان شبکه بهداشت و درمان فراشبند برگزار شد، معاون جدید بهداشتی و رئیس مرکز
بهداشت شهرستان فراشبند معرفی شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان فراشبند، رئیس شبکه بهداشت
و درمان شهرستان فراشبند در این آیین ضمن معرفی مهندس «اکبر نوربخش» به عنوان
معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت شهرستان فراشبند، او را یکی از نیروهای جوان،
فعال و آشنا با مسایل بهداشتی عنوان کرد که امید است
با مشارکت کارشناسان بهداشتی شبکه در راستای ارتقای سلامت منطقه گام های موثری برداشته
شود و شاخص های بهداشتی شهرستان
را به جایگاه بالایی برسانیم.
دکتر «حسن کرمی» ضمن اشاره به اینکه بخشی از کار حوزه بهداشت،
پیشگیری است و نتایج آن در سال های آینده نمایان می شود، اضافه کرد: با کار بیشتر و فرهنگ
سازی در بخش بهداشت و ارتقای سطح سواد سلامت مردم هزینه های درمانی نیز کاهش پیدا
می کند.
او افزود: در این شرایط
باید همه مسوولان و کارکنان بخش های مختلف بهداشتی با کمک همدیگر و همدلی و همفکری
مشکلات بهداشتی را به کمترین حد ممکن برسانیم و ضمن تعامل و همکاری لازم با معاون
جدید بهداشت برای ارتقای بهداشت و سلامت مردم تلاش کنیم.
رئیس شبکه بهداشت و درمان
شهرستان فراشبند با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس جدید 2019 و مسوولیت سنگین
معاونت بهداشت در مقابله با این بحران، بر تعامل و مشارکت بیش از پیش کارشناسان
بهداشتی و ستادی با معاون جدید بهداشتی تاکید کرد.
معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرستان فراشبند نیز یکی از وظایف
معاونت بهداشتی و مجموعه واحدهای بهداشتی را بسیج تمام امکانات برای پیشگیری و
کنترل کرونا عنوان کرد و گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم و با همفکری بیشتر این
بحران را با سربلندی پشت سر بگذاریم.
مهندس «اکبر نوربخش» ابراز امیدواری کرد با مشارکت و همفکری مسوولان
دانشگاه و شبکه بهداشت می توانیم در راستای ارتقای سلامت مردم در منطقه گام های
مهمی را برداریم./102
چگونه به توانایی مدیریت
استرس ناشی از ویروس کرونا دست یابیم؟
ترس از ویروس کرونا تا حدی که بتوان استرس را کنترل کرد
منطقی است، به ویژه در شرایط ملتهب کنونی که مردم نگران هستند و پیش زمینه منفی
نسبت به این ویروس وجود دارد و عموم شهروندان، کرونا را به عنوان عامل مهم تهدید
حیات خود و نزدیکان خود می دانند.
به گزارش روابط
عمومی بیمارستان مادر و کودک شوشتری، روانشناس این مرکز درمانی با اشاره به
نگرانی و استرس به وجود آمده از شیوع این بیماری گفت: با توجه به جدیت و شیوع
بالای کرونا باید ابعاد روان شناختی آن را مدنظر قرار داد و بروز بحران های شدید
روحی و روانی و استرس بیش از حد افراد جامعه به ویژه کارکنان مراکز بهداشتی و
درمانی را مدیریت کرد، زیرا نگرانی بیش از حد باعث ضعف شدید سیستم ایمنی افراد و
ابتلای آنها به ویروس می شود.
«مریم قربانی» با اشاره به راهکارهای مفید و مؤثر برای
کنترل بیماری و کاهش استرس، افزود: با مراجعه به منابع علمی و شناخت کامل راه های
صحیح رعایت بهداشت فردی به حفظ بهداشت
روانی خود نیز کمک کنیم، از غذاها و نوشیدنی های مفید و آرام بخش برای تقویت سیستم
ایمنی و کاهش استرس خود کمک بگیریم، از خود بپرسیم بدترین حالتی که شاید اتفاق بیافتد
چیست؟ بنابراین بیهوده از کاه کوه نسازیم، دست از فاجعه سازی برداریم و افکار منفی
را به ذهن خود راه ندهیم.
او در ادامه این توصیه ها افزود: تصویرسازی ذهنی مثبت داشته
باشیم و حرف های مثبت بزنیم، «خنده بهترین داروست»، مدیتیشن (ذهن آگاهی) را یاد
بگیریم و خودآگاهی را تحسین کنیم، قدرت تنفس عمیق را باور کنیم و مرتب انجام دهیم،
خواب خوب و کافی داشته باشیم و ارزش آن را فراموش نکنیم، ورزش و پیاده روی روزانه
داشته باشیم، هر روز موسیقی آرامش بخش گوش کنیم و از پخش تصاویر و اخبار غیرموثق و
صحنه های دلخراش در جمع خانواده به ویژه کودکان، دوستان، همکاران و گروه های مجازی
خودداری کنیم.
قربانی اضافه کرد: در
مواجهه با بیماران خودمان را جای بیمار قرار ندهیم، بلکه با آنها همدردی کنیم، زمانی
را به خوشی های ساده اختصاص دهیم، با حفظ سلامت جسم و روان خود در کاهش استرس
جامعه سهیم باشیم، با خویشتنداری و خود آرام سازی استرس خود را کنترل کنیم، از حضور
در جمع ها و موقعیت های استرس زا بپرهیزیم، در مقابل محرک های نگران کننده، خود را
تقویت کنیم و یقین داشته باشیم که ما با کمک هم و به زودی کرونا را شکست می دهیم؛ این
را با خود تکرار کنیم./105
و درمان ارسنجان در مقابله با ویروس کرونا
برنامه های جامع آموزشی شبکه بهداشت و درمان ارسنجان با
تاکید بر آگاه سازی و آموزش عموم مردم ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان ارسنجان، سرپرست
شبکه با بیان مهمترین اقدامات این شبکه برای پیشگیری از ابتلای مردم به ویروس کووید
19 گفت: در نشست های مختلف درون و برون بخشی با کارشناسان ستادی و مسوولان ادارات
شهرستان، مناسب ترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با تاکید بر
رعایت بهداشت فردی، آموزش داده شد.
دکتر «اسمعیل اسکندری» افزود: همزمان با برگزاری دوره های
آموزشی در سطح شهر و روستاها، کارشناسان مرکز بهداشت ارسنجان نیز با حضور در جمع کارکنان
ادارات و سازمان ها، راه های پیشگیری و کنترل کرونا را به آنان ارایه دادند.
او با اشاره به تشدید نظارت های کارشناسان بهداشت محیط بر
اماکن تهیه، توزیع و عرضه مواد خوراکی و آشامیدنی، از حضور تیم نظارتی ویژه با
حضور فرماندار و دادستان این شهرستان در مراکز عرضه مواد بهداشتی و دارویی خبر داد.
دکتر اسکندری اضافه کرد: علاوه بر گندزدایی و ضدعفونی کردن
روزانه فضاهای بهداشتی و درمانی و توزیع مواد ضدعفونی در بین کارکنان، از بهورزان
و مراقبان سلامت نیز خواسته شده تا با رعایت نکات بهداشتی، زمینه ضدعفونی کردن
مکان های پرتردد در روستاها را فراهم کنند.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان ارسنجان، مشارکت امام جمعه این
شهرستان در تعطیلی نماز جمعه و مشارکت شهرداری ارسنجان در ضدعفونی مکان های پرتردد
از جمله پمپ های بنزین و گاز را از دیگر موارد همکاری های برون بخشی عنوان کرد و
ادامه داد: با عضویت مسوولان و کارکنان شبکه بهداشت و سفیران سلامت در کانال های
فضای مجازی شهرستان، محتواهای آموزشی نیز در فضای مجازی به صورت عمومی ارایه شده و
از مردم خواسته شد ضمن رعایت نکات بهداشتی و خودمراقبتی، از حضور بی مورد در مکان
های عمومی خودداری کنند.
دکتر اسکندری گفت: کمیته های داخلی کرونا مسوول پیگیری
تعطیلی مراسم اعتکاف، محدودیت در برگزاری مراسم های عروسی و ترحیم فوت شده ها،
ضدعفونی مساجد، حسینیه ها و اماکن متبرکه و آموزش پیشگیری از کرونا به مربیان
مدارس و ضدعفونی محیط مدارس شدند.
او اولویت مهم را آرامش شهروندان، حفظ
شرایط موجود و جلوگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد و افزود: شهروندان بدون توجه
به شایعه ها، اخبار رسمی و درست بهداشتی را تنها از پایگاه خبری دانشگاه علوم
پزشکی شیراز به نشانی www.sums.ac.ir پیگیری کنند./102
ضدعفونی ادارات و اماکن عمومی با نظارت
کارشناسان بهداشت و درمان کوار
در راستای پیشگیری و کنترل انتشار ویروس کرونا، ادارات و
اماکن عمومی شهرستان با نظارت کارشناسان بهداشت و درمان کوار ضدعفونی و گندزدایی
شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان کوار، رییس شبکه
گفت: در پی برگزاری نشست های ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، عملیات ضدعفونی و
گندزدایی فرمانداری، شهرداری، ادارات و نهادها، مدارس، بوستان ها و ناوگان حمل و
نقل عمومی با هماهنگی و نظارت کارشناسان بهداشت شبکه کوار در دو نوبت صبح و عصر
انجام شد.
دکتر «سید علی شمس نیا» با اعلام اینکه روند فعالیت مراکز یاد
شده از سوی شبکه بهداشت و درمان کوار به طور جدی بررسی می شود، افزود: علاوه بر اجرای
برنامه های ضدعفونی و گندزدایی، دوره آموزشی و توانمندسازی با هدف انتقال مفاهیم
اصول بهداشت فردی و توصیه های پیشگیرانه بهداشتی در قالب محتواهای آموزشی دیداری
و شنیداری در روزهای گذشته از سوی کارشناسان بهداشت به کارکنان ادارات ارایه شده
است.
او با اشاره به اینکه ضدعفونی ها به طور روزانه و با نظارت
کارشناسان بهداشت ادامه دارد، اضافه کرد: سلامت شهروندان همواره در اولویت امور شبکه
بهداشت و درمان قرار دارد و با توجه به شرایط کنونی این موضوع بیش از پیش مهم
شمرده می شود و تیم بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کوار با بازرسی و نظارت
دقیق تر در حوزه کاری خود به ویژه در سلامت جامعه تمام توان خود را برای پیشگیری
از شیوع این ویروس در شهرستان به کار گرفته اند.
رییس شبکه بهداشت کوار بر اهمیت اقدامات بهداشتی لازم در
مساجد، امامزاده ها، رستوران ها، گندزدایی مداوم ادارات، مساجد، اماکن نظامی و
انتظامی و سرویس های بهداشتی موجود در اماکن عمومی در راستای پاسداری از بهداشت
عمومی در ادارات شهرستان تاکید کرد./102
بازدید سرزده سرپرست
شبکه بهداشت و درمان زرقان از مرکز خدمات جامع سلامت ضیغمی
سرپرست شبکه بهداشت و درمان زرقان به صورت سرزده از مرکز
خدمات جامع سلامت ضیغمی و روند خدمت رسانی به مراجعان و بیماران، بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان زرقان، دکتر «رزیتا
بخشی زاده» با حضور در این مرکز از واحدهای واکسیناسیون، غربالگری نوزادان، پزشک
خانواده و مراقبان سلامت و دندانپزشکی بازدید و ضمن تاکید بر رعایت بهداشت فردی
کارکنان گفت: لازم است در مراقبت های کودکان انجام مراقبت ها در زمان های
واکسیناسیون، نخستین ویزیت پزشک و غربالگری نوزادان با رعایت احتیاط های لازم انجام
شود.
او افزود: تاکنون هیچ مورد مثبت کروناویروس در زرقان مشاهده
نشده است./102
تعطیلی یک واحد گیم نت
و یک مرکز عرضه قلیان در زرقان
در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا و تشدید بازرسی ها،
یک واحد گیم نت و یک مرکز عرضه قلیان در زرقان تعطیل شد.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان زرقان، کارشناس
بهداشت محیط شبکه با اعلام این خبر گفت: با توجه به مصوبات کارگروه سلامت کمیته
بحران شهرستان زرقان و دستور مقام قضایی، عرضه هرگونه مواد دخانی از جمله قلیان
ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
«عبدالرضا غفوری» افزود: شهروندان می توانند در صورت مشاهده
هرگونه تخلف بهداشتی با شماره 190 تماس بگیرند.
او اضافه کرد: در ادامه فعالیت های واحد بهداشت محیط و برای
مقابله با ویروس کرونا، تمام قسمت های پایگاه سلامت شهریار، داروخانه و نیمکت های
موجود در سطح محله شهریار با دستگاه سمپاش و نظارت کارشناس بهداشت محیط زرقان
گندزدایی شد.
غفوری گفت: نظارت بر نانوایی های شهرستان زرقان به صورت
روزانه از سوی تیم های بهداشت محیط در حال انجام است./102
پایان خبر
نظر دهید